Vladimir Jakopanec hrvatski je pisac koji živi i djeluje u Melbournu, u Australiji. Pisanjem se počeo baviti još u vrijeme studentskih dana u Zagrebu, kada mu 1977. godine izlazi prva zbirka pjesama. U vrijeme ekonomske i političke krize u Jugoslaviji, seli se s obitelji u potrazi za boljim životom te 1987. godine stiže u Melbourne gdje 1990. godine otvara renomirani Artis Gilding Studio i bavi se restauriranjem pozlaćenih antiknih i umjetničkih predmeta i ulja na platnu, a zajedno s dvojicom kipara i izradom skulptura u bronci koje i danas krase neke od brojnih parkova Melbourna. Godine 2002. u Melbournu objavljuje svoju drugu zbirku pjesama “Riječ i njene sjene“. Njegov prvi roman “U zamci Nefretitis” tiskan je 2013. godine u Melbournu, a iste godine izašao je i u Splitu, te je predstavljen u Zagrebu i još nekoliko gradova u Hrvatskoj. Dvije godine kasnije, u Melbournu i Zagrebu izlazi mu knjiga pripovijesti “Omorina“, a godinu dana nakon toga, 2016. godine, objavljen je istovremeno u Melbournu i Splitu, njegov najopsežniji roman “Heretici“, čija radnja se događa u Hrvatskoj.
Njegov zadnji roman “Requiem za Belu Nemeth” objavljen je 2019. Godine. Kroz živote dva glavna lika, Milana i Bele autor vrlo vjerno i slikovito opisuje život hrvatskih emigranata u Australiji od kraja 60-tih godina prošloga stoljeća. U romanu se Jakopanec po prvi put dotiče teme koju nije obrađivao u niti jednom svom prethodnom romanu, teme zlostavljanja u obitelji. Glavni lik romana Bela Nemeth, je kao djevojčica bila zlostavljana od strogog i okrutnog oca i to je ostavilo traga u njenom daljnjem životu. Bela je u mladosti buntovna i nemirna, u stalnom sukobu sa svijetom oko sebe, nesposobna prilagoditi se sredini. U tom iznimnom romanu autor kroz crtice iz Belina života krajem 80-tih i početkom 90-tih godina, govori o općoj gospodarskoj i političkoj krizi, raspadu Jugoslavije, Domovinskom ratu, ratu u BiH i nedorečenoj ulozi zaštitnih snaga Ujedinjenih Naroda (UNPROFOR-a), izvrsno portretirajući likove kriminalaca, ideoloških doušnika, ratnih profitera i zločinaca. Priča je to o ljubavi i strasti, mladosti i starosti, prolaznosti i trajnosti, bolesti i smrti, vjeri i Bogu u koju je Jakopanec ugradio svoje bogato životno iskustvo filozofa i teologa, socijalnog radnika, umjetnika, emigranta i nadasve vrhunskog promatrača ljudi i svijeta oko sebe. Njegov stil pisanja je istovremeno zanimljiv i ležeran, dubok i jednostavan.
Krajem 2021. godine u Melbournu je u izdanju Aspectum-a, izdavača iz Melbourna, objavljen i izvrstan engleski prijevod romana “Requiem za Belu Nemeth”. Roman je preveo Alan Crosier, lingvist i doktor filozofije koji stjecajem okolnosti vlada hrvatskim jezikom a inače radi za OzEdit (Australian Academic Editing Services) i urednik je njihovih izdanja, uglavnom stručnih akademskih radova koji se objavljuju u Americi, Francuskoj i drugim europskim zemljama. Alan je napisao i predgovor a OzEdit stoji i iza dizajna knjige. Prijevodom se gotovo ništa nije izgubilo na izvornoj kvaliteti romana i sadržaj je gotovo u potpunosti prenesen iz jednog jezika u drugi. Povremeni zagrebački dijalekt kojim se autor služi u hrvatskoj verziji romana zamijenjen je odgovarajućim australskim stilom koji se koristi na ulicama Melbourna, tako da je prijevod stilistički usklađen i prilagođen australskoj čitateljskoj publici. Objavljivanjem romana na engleskom jeziku, Jakopancu se otvaraju vrata u jedan novi svijet, svijet šireg australskog čitateljstva, ili još šireg čitateljstva na cjelokupnom engleskom govornom području. Roman je za sada promoviran u knjižnicama Melbourna i okolici a uskoro kreće i promocija u drugim većim gradovima Australije.
Requiem za Belu Nemeth u engleskoj verziji dostupan je i može se naručiti u svim većim elektronskim knjižarama na svijetu kao sto su Kobo, Kindle, Smashwords, Apple, Scribd, Diesel, Goodreads i druge, kao i sva druga ranije objavljena autorova djela, a upravo je u tijeku i rad na prijevodu na engleski jezik autorovog prvog romana “U zamci Nefretitis” koji bi trebao ugledati svijetlo dana za nekoliko mjeseci.
Tekst: Boris Čerina
The gallery was not found!