Viktor Vrečko rođen je u Bielefeldu u Njemačkoj, a porijeklom je iz srednje Bosne, iz Kiseljaka, gdje je dvije godine u djetinjstvu pohađao školu, a zatim se vratio u Njemačku. Arhitekturu je studirao na Sveučilištu u Delftu te u Munsteru, gdje je i diplomirao. Potom je radio u nekoliko vodećih arhitektonskih tvrtki u Njemačkoj nakon čega je počeo je raditi kod slavnog arhitekta Normana Fostera u Londonu

Arhitekt Viktor Vrečko, nekad suradnik jednog od najpoznatijih predstavnika suvremene arhitekture Normana Fostera, napravio je projekt nove bazilike u Solinu.
– Crkva je kroz povijest uvijek bila najmodernija kad je arhitektura u pitanju. Upravo je Crkva svojim objektima otvarala nove epohe, nove vidike te gledajući retrospektivno Crkve su uvijek donosile “korak naprijed” u odnosu na ostalu arhitekturu. Sad prvi put naše društvo, ne samo u Hrvatskoj nego i u Engleskoj i Njemačkoj, govorim o zemljama u kojima sam živio, teži za onim starim. Ipak, ne vidim smisla da danas napravimo još jednu katedralu svetog Duje, ma koliko ona bila prelijepa. To jednostavno ne bi bilo u duhu sakralne gradnje koja od vas traži, ako u nju dublje uđete, da gradite moderno. U konačnici ipak nije ključno je li nešto moderno ili nije, nego koliko je dobro ili loše – ovako Vrečko odgovara na kritike prema kojima je izgled nove bazilike u Solinu – premoderan.
Nova crkva u Solinu imat će oko 1100 m2 tlocrtne površine, oko 650 sjedećih mjesta, a prosječna visina je 15 metara. Bit će smještena na mjestu sadašnjeg parkirališta između Staroga groblja i Doma kulture “Zvonimir”, zajedno s pastoralnim centrom i trgom, koji bi trebao predstavljati novo središte Solina.
Viktor Vrečko rođen je 1972. u Bielefeldu u Njemačkoj, porijeklom je iz srednje Bosne, iz Kiseljaka, gdje je dvije godine u djetinjstvu pohađao školu, a zatim se vratio u Njemačku. Arhitekturu je studirao na Sveučilištu u Delftu te u Munsteru, gdje je i diplomirao. Potom je radio u nekoliko vodećih arhitektonskih tvrtki u Njemačkoj nakon čega je počeo je raditi kod slavnog arhitekta Normana Fostera u Londonu.
– Radio sam na raznim projektima, najvažniji su World Trade Centar u New Yorku i produženje Whitney Halla, jedne od pet najvažnijih građevina u Americi. Prije četiri godine s tri suradnika iz Fosterovog studija otvorio smo svoj studio u kojem smo krenuli raditi stvari onako kako mi mislimo da treba. Trenutačno na ovom području imamo jedan projekt obiteljskih kuća u Zadru, radimo na projektima hotela, ali sigurno da nam je solinska bazilika najveći izazov – prepričava nam svoju dosadašnju karijeru osnivač i suvlasnik londonskog arhitektonskog studija Vyonyx.
U dosadašnjem je radu imao priliku projektirati crkve. Štoviše, njegov je diplomski rad pod vodstvom mentora Klemensa Richtera, poznatoga njemačkog liturgičara, bila upravo jedna crkva. Sam poziv na natječaj za Vrečka, čije je idejno rješenje bazilike u Solinu pobijedilo na natječaju što ga je u ožujku 2009. raspisala Splitsko-makarska nadbiskupija, bio je prava prilika da se ponovno bavi liturgijskim
Na području Solina ili antičke Salone nalazi se osam bazilika među kojima su: na Manastirinama, nastala nad grobom mučenika Dujma, bazilika na Kapljuču i Marusincu u kojima su pokopani drugi solinski mučenici, bazilika Urbana, katedrala starokršćanske Salone, crkva Sv. Petra i Mojsija, poznatija kao Šuplja crkva, krunidbena je bazilika kralja Zvonimira dok ostatke daleko najznačajnije bazilike za Hrvate, one koju je podigla kraljica Jelena u kojoj je i sama bila ukopana, a koja je ujedno i krunidbena bazilika kralja Stjepana prekriva zemlja na Gospinom otoku.

– To je jedna regionalna povijest koja nije još uvijek dovoljno došla do izražaja. S don Ivicom Žižićem smo baš studirali tlocrt glavne basilike “urbanae”. Ova bazilika, uz planirani arheološki park Salona, trebala bi biti zamašnjak velikog turističko potencijala Solina.

Čitajte opširnije