Dizajner iz Vojvodine izlaže u galerijskom prostoru podružnice HMI, a analizu velikoga broja zanimljivih Vukovićevih plakata dao je na otvorenju akademski slikar hrvatsko- talijanskih korijena Igor (Medović) Gustini

U Domu hrvatskih branitelja 5. prosinca otvoren je devetnaesti Sa(n)jam knjige u Istri. Sajam knjige u Istri značajna je manifestacija u Hrvatskoj posvećena knjizi, ali i okupljalištu drugih umjetnika kroz desetak dana. Ove godine gosti Sajma knjige u Istri su i poznati hrvatski umjetnici iz Vojvodine književnik širokog opusa Tomislav Žigmanov i umjetnik grafičkog dizajna Darko Vuković.
U ponedjeljak, 9.prosinca otvorena je izložba Darka Vukovića „Plakati-neplakati“ u galerijskom prostoru podružnice Hrvatske matice iseljenika u Puli, dok će Tomislav Žigmanov nastupiti na okruglom stolu s temom „Sve vojvođanske književnosti „
Na svečanom otvorenju izložbe riječ dobrodošlice gostima iz Vojvodine i nazočnim Puljanima uputila je Ana Bedrina, voditeljica podružnice HMI, dok je autora i povijesnu sredinu u kojoj je umjetnik Vuković stvarao svoje rječite plakate predstavio Tomislav Žigmanov.
U analizu prikaza velikoga broja zanimljivih i dokumentacijskih Vukovićevih plakata upustio se, vrlo dinamično, akademski slikar hrvatsko- talijanskih korijena Igor (Medović) Gustini. Započeo je citatom teoretičara dizajna Francka Picktoma da je „dobar dizajn inteligencija koja je postala vidljiva“ čime je najslikovitije približio značaj i dosege plakata vojvođanskog Hrvata i dizajnera Darka Vukovića.
Naglasio je veliki značaj plakata jer, „ako pažljivo gledamo, povijest umjetnosti 20. stoljeća je „oblijepljena“ plakatima. Od ostavštine postimpresionizma do današnjega doba skoro svaka umjetnička avangarda se služila plakatima u razne svrhe. Gotovo ne možemo zamisliti npr. talijanski futurizam, ruski konstruktivizam, njemački bauhaus ili američki pop art bez te vrste grafičke komunikacije.
U političke svrhe plakati su obilježili sve totalitarne režime te se njima koriste i sve demokracije. Plakati raznih oblika i sadržaja su uvijek bili oko nas i predstavljaju često prvi stupanj vizualne komunikacije, od svakodnevnih reklama do najavljivanja raznih ponuda kulturnog i turističkog „konzumerizma“.
Plakati Darka Vukovića sadrže u sebi svu potencijalnu moć direktne komunikacije i nikada ne prelaze granicu u vizualnu agresiju niti u sladunjava likovna oblikovanja. S osobnim likovnim rješenjem, bez suvišne ikonografije i s uvijek pažljivom odabirom boja, autor šalje jasnu poruku gledatelju te ujedno nam otkriva i vlastiti svjetonazor.“ To se najbolje da iščitati iz izbora plakata koje je ovaj dizajner i profesor na novosadskoj akademiji godinama radio, najviše za hrvatske kazališne kuće, od Splita i Osijeka do Požege i Vinkovaca, ali i za razne kazališne festivale iz regije čiji je značaj i repertoar izuzetno smjelo prikazao u trenutku nastanka, a kako je i sam na otvorenju izložbe rekao: “Mnoge su predstave odigrale svoje i nestale, a plakati su ostali kao neizbrisivi trag onoga što se u danom momentu željelo poručiti”.
Gustini naglašava dalje da „Vukovićevi plakati također prate vrijeme u kojem živimo, s kvalitetnim sadržajem u profinjenom aspektu, u potpunom skladu forme i poruke u cjelini. U nekoliko plakata bilježimo neke poruke koje se mogu čitati obostrano: kada škarice postaju ključevi, kada pero postaje oružje, kada štipaljki narastu noge, kada iz pištolja nastane gitara ili nalivpero… dok plakat Europske unije sa žutim zvjezdicama i dominantnim žutim mjesecom aktualizira odnos EU-a prema Turskoj koja je na stalnom čekanju… Dok filmski kritičar Mate Ćurić u „Glasu Istre“ kaže da je Vuković tu nekako na istom onom medijskom dosegu poput Borisa Ljubičića, ili estetskom Mirka Ilića, Brukete &Žinića, ili Predraga Spasojevića s kojim se izmjenjivao na kazališnim projektima u Splitu, a to su već ozbiljne vrijednosne razine.“

Tekst: Ana Bedrina