Ante Milinović
BOGATSTVO LIKOVNE SIMBOLIKE HRVATSKOGA NOVCA
Hrvatski novca kreirali su vrhunski umjetnici među kojima
su Želimir Janeš, Zdravko Brkić, Kuzma Kovačić, Kažimir Hraste, Damir
Mataušić, Brane Crlenjak i drugi Na licu svake novčanice nalazi se lik
jednog velikana iz hrvatske povijesti i kulture, dok se na naličju svih
novčanica prikazuju panorame ili tipični motivi jednog od znamenitih hrvatskih
gradova
Monetarna tradicija europskih
naroda od davnine bilježi pomni odabir simbolike motiva na nacionalnom
novcu, jer je novac imao uz svoju pragmatičnu gospodarsku uporabnu vrijednost
i važne značajke simbola državnosti i nacionalnog ponosa. Zbog toga je
na njemu redovito isticano znakovlje državne suverenosti, a težnja za
što atraktivnijim izgledom novca bila je odrazom nacionalnog prestiža,
tijesno povezanog sa što afirmativnijim očitavanjem nacionalnog i kulturno-povijesnog
identiteta. Takav je bio slučaj i s hrvatskom monetom kroz njenu višestoljetnu
prošlost, nažalost još uvijek slabo poznatu, jer su je stoljećima negirali
razni čimbenici strane dominacije u hrvatskoj državopravnoj povijesti.
Međutim, taj dugovječni hrvatski monetarni identitet je nedvojbena i bogato
dokumentirana činjenica. Zahvaljujući stvaranju suverene hrvatske države
oslobođena je velika stvaralačka energija u kreiranju suvremenog hrvatskog
novca. Zato on, kao malo koji u svijetu, svojim znakovljem i likovnim
rješenjima vrlo uspješno prezentira specifičnosti kulturnog identiteta
RH, ostavljajući mu dovoljno prostora za povratni utjecaj sa svojim širim
ambijentalnim ozračjem. Doista zadivljuje entuzijazam, brzina i kvaliteta
tog umjetničkog ali i tehnološkog procesa kreiranja nove hrvatske monete
nakon osamostaljivanja Republike Hrvatske, kao odraz općenarodne želje
da što prije postigne monetarnu nezavisnost od bivšeg beogradskog jugorežima
i time omogući razvoj vlastite monetarno-financijske politike. Prvih godina
(1991.-1994.) bio je to hrvatski dinar, popularni prijelazni "hrdić" što
ga je kreirao Zlatko Jakuš, poznati švedski dizajner hrvatskog podrijetla,
da bi ga za Dan hrvatske državnosti, 30. svibnja 1994. godine, zamijenila
nova monetarna jedinica vrlo starog povijesnog pedigrea - kuna.
Iako je bilo mnogo drugih prijedloga (kruna, trsatika,
nin, gvozd i dr.) i suprotnih (manjinskih) prosudbi, kuna je zbog svoje
viševjekovne prisutnosti u hrvatskom novčarskom sustavu (slavonski banovci,
zagrebački denari) i u poreznom ustroju (kunovina, marturina) bila pravi
odraz hrvatskog državnog kontinuiteta ali i sukladnosti s europskim monetarnim
identitetom, jer su upravo ti stari hrvatski srebrnjaci s likom kune još
dva stoljeća prije Kolumbova otkrića Amerike bili cijenjena europska srebrna
valuta, koju su zbog toga imitirali u više susjednih zemalja! Te činjenice
najbolje pokazuju deplasiranost protesta zbog oživljavanja kune kao navodne
"fašističke" monete iz kvislinške epizode u Hrvatskoj od strane onih kritičara
kojima inače nije smetao opstanak marke, lire, pezosa i drugih moneta
fašističkih režima iz istog razdoblja Drugoga svjetskoga rata! Sačuvan
je veliki broj arhivskih dokaza da je krzno kune bilo platežno sredstvo
u Hrvatskoj sve do kraja 17. stoljeća, a tečaj joj je tijekom stoljeća
varirao od jednog do deset srebrnih banovaca u Slavoniji ili čak dvanaest
srebrnih soldina u zadarskom zaleđu. Štoviše, kunom kao novčanom jedinicom
bez sustezanja se od 1943.do 1945. godine koristio i ZAVNOH! Treba dodati
da su u sjajnoj grivni te hrvatske srednjovjekovne monetarne tradicije
bili i kvalitetni srebrnjaci koje su kovali hrvatski feudalni velikaši
Šubići, Kotromanići, Hrvatinići, Zrinski, Iločki i drugi, a osobito Dubrovačka
Republika čija je kovnica radila više od pola tisućljeća!
|
 |
|
|
Prikaz znamenitih gradova na četiri krajnje točke
Republike Hrvatske: Pula na jugozapadu
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Prikaz znamenitih gradova na četiri krajnje točke
Republike Hrvatske: Vukovar na sjeveroistoku
|
|
Tijekom prijelazne etape privremenog hrvatskog dinara
(1991.-1994.) odvijala se živa aktivnost državne komisije za kreiranje
nove valute i hrvatskih dizajnera. Prve nacrte i pokusne otiske za osam
apoena novčanica hrvatskih kruna izradili su Miroslav Šutej i dr. Vilko
Žiljak da bi tijekom 1993. godine, na zahtjev nekolicine saborskih zastupnika
iz Slavonije, došlo do zamjene naziva hrvatska kruna (sa sto banica) s
nazivom kuna (sa sto lipa), uz glavno objašnjenje da treba poštovati tradiciju
a da nazivi kruna i banica nikako ne odgovaraju jednoj mladoj republici
! Bila je to neoboriva logika i, nakon dužih rasprava na više sjednica,
u Saboru je privaćena baš takva izmjena u onim člancima Zakona o Narodnoj
banci Hrvatske u kojim se spominje naziv valute, da bi 30. kolovoza 1993.
godine bila službeno objelodanjena i u Narodnim novinama br. 70.
Novi par naziva hrvatske valute kuna - lipa bio je posve
u skladu sa suvremenim svjetskim trendom kovanja emisija kovanog novca
s motivima iz faune i flore, pa je na temelju raspisanog natječaja akademski
kipar Kuzma Kovačić sa suradnicima ubrzao dizajnerski i tehnički proces
prilagodbe novoga kovanoga novca toj zakonskoj izmjeni. Manje izmjena
u svojim nacrtima imali su Miroslav Šutej i dr. Vilko Žiljak kod redizajniranja
papirnih novčanica, jer je trebalo tek ponešto izmijeniti i dotjerati
ranije odabrane motive za već dovršene krunske novčanice.
Sve je kovanice iskovao Hrvatski novčarski zavod na
Savskoj cesti 23, a sve papirne novčanice je tiskala njemačka tvrtka Giesecke
& Devrient iz Münchena. Kovničke matrice su rađene prvo u državnoj kovnici
u Stuttgartu a potom u britanskom Royal Mintu. Zamjena je izvršena tijekom
30. svibnja 1994. godine i još nekoliko dana, bez ikakvih poteškoća i
incidenata, iako se zbog visoke stope inflacije mijenjalo 1.000 hrvatskih
dinara za jednu kunu.
Bogata ikonografija hrvatskoga novca
Svaka zamjena novca ima ne samo veliku političku i gospodarsku,
već i golemu kulturnu i umjetničku važnost jer se po pravilu ulažu najveći
napori da njegova likovna rješenja budu što bolja i da predstavljaju ikonografiju
koja emitira učinkovite poruke o kulturno-umjetničkom, filozofsko-etičkom
i državno-pravnom statusu jedne suverene zemlje. Zbog toga je tim osmislitelja
likovnog sadržaja hrvatskoga novca u Komisiji za pripremu prijedloga koncepcije
monetarnog sustava i izradu novčanica Republike Hrvatske, pod predsjedanjem
akademika Dalibora Brozovića, imao pune ruke posla oko izbora motiva na
novom kovanom i papirnom novcu, a osobito izbora motiva crteža zaslužnih
ličnosti i značajnih mjesta u Hrvatskoj.
 |
|
Na plavoj novčanici od 50 kuna dominiraju
dubrovački motivi i portret velikoga pjesnika i dubrovačkoga
gospara Ivana Gundulića (1589.-1638.)
|
|
|
Komplet novog hrvatskog kovanog novca imao je
devet kovanica izrađenih od raznih kovina i slitina - nikla, aluminija,
bakra, cinka i željeza te bronce i alpaka srebra. Lipe su dobile
šest nominala (1, 2, 5, 10, 20 i 50 lipa) a kune samo tri nominale
- za 1, 2 i 5 kuna. Njihova izrada dostigla je najvišu tehničku
perfekciju, ali su još atraktivnije kreacije mnogobrojnih prigodnih
zlatnika i srebrnjaka (do sada ukupno 42 otkova) niza vrhunskih
hrvatskih autora, među kojima su bili i Želimir Janeš, Zdravko Brkić,
Kuzma Kovačić, Kažimir Hraste, Damir Mataušić, Brane Crlenjak i
drugi. Kovničke matrice i sami otkovi rađeni su uglavnom u zagrebačkom
IKOM-u i Hrvatskom novčarskom zavodu. Osobito visoki rejting u svijetu
numizmatike imaju bimetalni otkovi prigodnog optjecajnog kovanog
novca od 25 kuna iz 1997. i 1998. godine autora Damira Mataušića,
jer predstavljaju svjetsku tehničku inovaciju. Oni imaju dvanaesterokutni
obruč od slitine nikla, a okrugla im je sredina brončana. Prve četiri
varijante te bimetalne kovanice posvećene su hrvatskom Podunavlju,
Svjetskoj izložbi u Lisabonu, kongresu esperantista i obljetnici
primanja Republike Hrvatske u UN.
Međutim, najveću inovaciju u svjetskim monetarnim
sustavima ipak predstavlja komplet redovitog kovanog optjecajnog
novca sa svojim jedinstvenim i vrlo konzistentnim sustavom likovnih
rješenja, jer su to prve kovanice na svijetu koje, uz grb i polukružni
natpis imena naše države na naličju, kao podlogu za brojnu oznaku
nominale imaju uvijek isti crtež lika iz faune prema kojem se novac
i zove (kuna), a iz flore crtež cvjetne grančice one biljke po kojoj
je prozvan stoti dio valute (lipe). Još viši stupanj dosljedne sustavnosti
takvog pristupa dizajniranja novca čine reljefni prikazi raznih
životinja na licu kovanica s nazivom iz faune (kune), odnosno prikaza
raznih biljaka na licu kovanica s nazivom iz flore (lipe). Tu dosljednu
sustavnost dopunjava i treći stupanj ove jedinstvene inovacije,
jer su nazivi biljaka i životinja na licu kovanica iz neparnih godišta
ispisani hrvatski, a na onima iz parnih godišta - latinski, kao
znak starine hrvatskog internacionalizma i sadašnje pažnje prema
numizmatičkim kolekcionarima diljem svijeta. To su za hrvatsko podneblje
ove značajne biljke i životinje: na 1 lipi kukuruz (Zea mays), na
2 lipe vinova loza (Vitis vinifera), na 5 lipa hrast lužnjak (Quercus
robur), na 10 lipa duhan (Nicotiana tabacum), na 20 lipa maslina
(Olea europaea), na 50 lipa znamenita velebitska degenija (Degenia
velebitica), na 1 kuni slavuj (Luscinia megarhynchos), na 2 kune
tunj (Thunnus thunnus) i na 5 kuna mrki medvjed (Ursus arctos).
|
 |
|
Na aversu (licu) novčanice od 100 kuna
je lik velikoga pjesnika i državnika, hrvatskoga bana Ivana
Mžuranića (1814.-1890.)
|
|
|
Bilo je dosta burne javne rasprave i o izboru motiva
na novim hrvatskim novčanicama, jer je od svih hrvatskih povijesnih gradova
i hrvatskih velikana - znamenitih ljudi trebalo izabrati samo po osam
motiva, jer toliko papirnih novčanica čini komplet novih hrvatskih banknota
- od 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 i 1000 kuna. Komisija stručnjaka se
odlučila za sustav po kome se na licu svake novčanice nalazi lik jednog
velikana iz hrvatske povijesti i kulture, (osim na novčanici od 5 kuna
na kojoj su zajedno dvojica žrtava tuđinske vlade iz 1671. godine), dok
se na naličju svih novčanica prikazuju panorame ili tipični motivi jednog
od znamenitih hrvatskih gradova. Njih dopunjuju obavijesni natpisi i karakteristični
detalji, tako da se preko tih izvrsnih grafičkih prikaza doista može dobiti
mnogo najvažnijih informacija o Hrvatskoj, njenom narodu, državnosti,
civilizacijsko-kulturnim dometima i europskom identitetu.
 |
|
Na aversu novčanice od 200 kuna prikazan
je lik znamenitoga hrvatskoga narodnoga tribuna Stjepana Radića
(1871.- 1928.)
|
|
|
To je nedvojbeno bio težak izbor, ali se kod odluke
o osam gradova postupilo po logici prikaza znamenitih gradova na
četiri krajnje točke Republike Hrvatske, pa je odabran Varaždin
na sjeverozapadu, Pula na jugozapadu, Vukovar na sjeveroistoku i
Dubrovnik na krajnjem jugoistoku. Unutar tog velikog četverokuta
izabrana su još četiri najveća grada - Rijeka, Zagreb, Osijek i
Split. Nema dvojbe da su to bile preskromne mogućnosti za prezentaciju
bogate hrvatske kulturno-povijesne baštine, ali je lako prihvatiti
izbor komisije.
Zato nije potrebno dokazivati opravdanost motiva
iz sjeverozapadne Hrvatske na zelenkastoj novčanici od 5 kuna, jer
je dobro poznat golemi značaj viteških velikana borbe za hrvatsku
suverenu državu Petra Zrinskoga i Krste Frankopana, koji su još
prije 330 godine trasirali put borbe za hrvatsku slobodu i suverenost
i pali 1671. godine kao žrtve tuđinske apsolutističke vlasti. Na
njenom reversu (naličju) je crtež i tloris za hrvatsku povijest
vrlo značajnog baroknog Varaždina, nekadašnjeg sjedišta Hrvatskog
sabora. Na sličan način su na zlatnosmeđoj novčanici od 10 kuna
prikazani motivi iz istarske regije: tu je grafika znamenite Arene
u Puli, tloris istarskog gradića Motovuna i plemeniti lik narodnog
borca za hrvatsku Istru i istarskog biskupa Jurja Dobrile.
|
Narančastocrvena novčanica od 20 kuna promovira lik
grofa i bana Josipa Jelačića, mučeničkog istočnohrvatskoga grada Vukovara
i detalje njegove bogate kulturne baštine - vučedolsku golubicu i dvorac
velikaške obitelji Eltz. Grof Jelačić je bio potomak hrvatske plemićke
obitelji iz Bužima kod Bihaća, koji je kao vrsni ratnik i vrhovni zapovjednik
hrvatske vojske 1848. godine do nogu porazio ugarske hegemoniste, ukinuo
kmetstvo i uspješno promicao političke, crkvene i kulturne interese hrvatskog
naroda. Zbog toga je u suverenoj Republici Hrvatskoj vraćeno, njemu u
čast dano, ime središnjega zagrebačkoga trga, kao i sam monumentalni brončani
spomenik (rad Antuna Dominika Fernkorna iz 1866.godine) što ga je besramno,
pod okriljem noći, skinuo 1946. godine jugoslavenski režim.
 |
|
Lik "oca domovine" dr. Ante Starčevića
(1823. - 1896.) i povijesni simboli Zagreba kao hrvatske metropole
dobili su mjesto na najvećoj hrvatskoj novčanici, apoenu od
1000 kuna
|
|
|
Na plavoj novčanici od 50 kuna dominiraju dubrovački
motivi, jer se uz majstorski mikrocrtež tog grada na južnohrvatskom
moru daje i crtež Kneževa dvora te portret velikog pjesnika i dubrovačkog
gospara Ivana Gundulića (1589.-1638.) koji je najveći pjesnik hrvatskog
baroka i sveukupne dubrovačke književnosti. Osobito su poznati njegov
ep Osman, pastorala Dubravka, poema Suze sina razmetnoga i neke
od desetak nekoć vrlo popularnih melodrama. Rado je obrađivao biblijske
i povijesne teme iz dubrovačke i šire europske prošlosti.
Motivi iz riječko-primorske regije ukrašavaju
svijetlosmeđu novčanicu od 100 kuna: to su riječka katedrala Sv.Vida,
njen tloris i valovito kvarnersko more, a na aversu (licu) novčanice
je lik velikoga pjesnika i državnika, hrvatskoga bana Ivana Mažuranića
i znamenita Bašćanska ploča iz druge polovice 11. stoljeća, kao
najstariji epigrafski spomenik na hrvatskome jeziku, koja je nađena
na otoku Krku, a sada se čuva u palači HAZU u Zagrebu. Ivan Mažuranić
(1814.-1890.) se rodio u Novom Vinodolskom, a tijekom studija u
Zagrebu pridružio se ilirskom pokretu i počeo se baviti političkim
i književnim radom. Godine 1846. objavio je svoje životno djelo,
ep Smrt Smail-age Čengića, a godine 1873. postao je prvi hrvatski
"ban pučanin".
|
Na aversu svijetloružičaste novčanice od 200 kuna prikazan
je lik znamenitoga hrvatskoga narodnoga tribuna Stjepana Radića (1871.-
1928.), dok su na reversu tri simbola povijesne slave grada Osijeka: zgrada
glavnog zapovjedništva, tloris osječke Tvrđe i zavjetni spomenik sv. Trojstva
kao nebeske zaštite od nekadašnjih katastrofalnih epidemija kuge, tzv.
"pestis Syrmiensis". U sličnoj zaštitnoj funkciji bila je i politička
borba Stjepana Radića kao velikog hrvatskog vizionara i vođe Hrvatske
seljačke stranke protiv srljanja hrvatskih "gusaka u maglu" tj. u primitivnu
velikosrpsku satrapsku monarhiju, ali je tu borbu platio svojim životom,
preminuvši u 57. godini od posljedica monstruoznog atentata na dan 20.
lipnja 1928. godine, usred Narodne skupštine, koja je na taj krvavi način
izlazila u susret težnjama hrvatskog naroda ka parlamentarnoj demokraciji.
Na aversu svijetlozelenkaste novčanice od 500 kuna s
nadahnutom imaginacijom Miroslav Šutej je grafički rekonstruirao portret
najslavnijeg Splićanina renesansne epohe, pjesnika Marka Marulića, dok
je na reversu grad Split predstavljen izvrsnim crtežima Dioklecijanove
palače i lika hrvatskog vladara s mramornog pluteja iz Zvonimirove krunidbene
bazilike u Solinu, pa ga neki ugledni povjesničari smatraju Zvonimirovim
likom. Hrvatska upravo proslavlja pola milenija od nastanka Marulićeve
Judite kao prvog tiskanog književnog djela na hrvatskome jeziku, tako
da ga naša kulturna povijest s pravom smatra začetnikom i ocem hrvatske
književnosti. Međutim, njegova djela povijesnog i religijskog sadržaja
su diljem Europe objavljivana u latinskom originalu ili prijevodu na sedam
europskih jezika u više od 40 izdanja, tako da je još za života postigao
europsku književnu slavu, kao jedan od najistaknutijih stvaralaca mediteranske
renesanse i prethodnik europskoga prosvjetiteljskoga doba.
|
 |
|
|
Na licu svake novčanice nalazi se lik jednog
velikana iz hrvatske povijesti i kulture, dok se na naličju svih
novčanica prikazuju panorame ili tipični motivi jednog od znamenitih
hrvatskih gradova
|
|
Sasvim je opravdano što su lik oca domovine dr. Ante
Starčevića (1823. - 1896.) i povijesni simboli Zagreba kao hrvatske metropole
dobili počasno mjesto na najvećoj hrvatskoj novčanici, apoenu od 1000
kuna, s dimenzijama 150 x 75 mm. To su zagrebačka katedrala i spomenik
prvom hrvatskom kralju Tomislavu. Njene temeljne boje crvena i modra kao
da simboliziraju visoke ideale pune nacionalne slobode i nezavisnosti
za koje se dr. Ante Starčević neustrašivo borio cijelog svog života u
Hrvatskom državnom saboru i izvan njega, kao ideolog pravaške stranke,
nasuprot svim epigonima tuđinske hegemonije nad hrvatskim narodom. Zbog
toga mu pravo društvo na ovoj novčanici čini slavni prvi hrvatski kralj
Tomislav, unatoč vremenskoj razlici od gotovo tisuću godina (okrunjen
925. godine), jer su im politički ciljevi i moralni ideali bili isti.
Oba velikana povezuje i činjenica da u hrvatskoj metropoli imaju dostojne
spomenike: kralja Tomislava je na Zrinjevcu ovjekovječio svojim izvrsnim
radom akademik Robert Frangeš-Mihanović, dok je nestor hrvatskog kiparstva
Bračanin Ivan Rendić autor majstorski isklesanog spomenika Starčeviću
koji krasi njegovo vječno počivalište na romantičnom šestinskom groblju.
Opća je prosudba da visoki međunarodni umjetnički rejting hrvatskih novčanica
skladno dopunjuju najsuvremeniji grafički dizajn i tehnološki način njihove
izrade, tako da su opremljene mnogobrojnim zaštitnim mjerama protiv mogućih
krivotvoritelja, od ugrađene kovinske niti i mikrotiska do vodenih znakova
i ultraljubičastih boja za kontrolu njihove vjerodostojnosti. Takvom vrsno
kreiranom novcu treba još samo poželjeti dug vijek i stabilan tečaj!
Summary
THE RICH VISUAL SYMBOLISM OF CROATIAN CURRENCY
The creation of an independent
Croatian state liberated large quantities of creative energy in the area
of currency design. In the best world tradition, Croatian currency, through
its symbols and artistic solutions, very successfully presents the specificities
of Croatian cultural identity, leaving it enough room for a return influence
within a rich environmental atmosphere. The new pair of names for Croatian
currency - kuna and lipa - is fully in harmony with the current world
trend of minting coins bearing motifs from flora and fauna.
The rich symbolism of Croatian currency, both paper
and coin, has been designed by such top artists as Želimir Janješ, Zdravko
Brkić, Kuzma Kovačić, Kažimir Hraste, Damir Mataušić, Brane Crlenjak,
and others. The obverse face of every bill carries a representation of
an important historic or cultural figure, while the reverse shows a panorama
or a typical motifs from one of Croatia's famous cities. This design is
complemented by explanatory statements and characteristic details. Thus,
by viewing those superb graphic representations one may indeed gather
a lot of information about Croatia, the Croatian people, Croatian statehood,
and her European identity.
Resúmen
LA RIQUEZA DE LA SIMBOLOGÍA EN LA MONEDA CROATA
Gracias a la creación
del estado soberano croata se liberó una gran energía creativa en la producción
de la moneda contemporánea. Por ello es que la moneda, como también otras
en el mundo, con las resoluciones de sus símbolos y personajes, presenta
muy exitosamente lo específico de la identidad cultural de la República
de Croacia, dejando suficiente espacio para una nueva influencia con su
amplio aire ambiental. El nuevo par de denominaciones de la moneda croata
kuna - lipa (marta - tilo) está totalmente de acuerdo con las tendencias
contemporáneas mundiales que emiten la moneda de metal con motivos de
la flora y fauna.
La riqueza de los símbolos de la moneda de metal y de
papel moneda croatas se debe a la creación de eximios artistas entre los
cuales encontramos a Želimir Janeš, Zdravko Brkić, Kuzma Kovačić, Kažimir
Hraste, Damir Mataušić, Brane Crlenjak, y otros. En una de las caras del
papel moneda se encuentra el busto de uno de los grandes de la historia
y la cultura croatas, mientras que la otra cara del papel moneda muestra
un panorama o algún motivo típico de algunas de las ciudades croatas más
conocidas. Estas caras están completadas con inscripciones informativas
y de detalles característicos, de modo que a través de estas figuras gráficas
realmente se puede obtener mucha información sobre Croacia, su pueblo,
su estado y su identidad europea.
|