Prvi put nakon knjige “Umjetničko blago Hrvatske” Radovana Ivančevića objavljene 1983. izlazi knjiga iz pera jednog autora, koja na ujednačenoj izričajnoj i konceptualnoj razini predstavlja kompletnu umjetničku baštinu Hrvatske, uključujući i umjetnost 20. st. 

 

Autor Milan Pelc je na sažet, pregledan i razumljiv način u jednom svesku opsega 520 stranica s preko 700 ilustracija prikazao umjetničku baštinu Hrvatske od prapovijesnog Vučedola do početka osamdesetih godina 20. st. U svom pregledu je nastojao izbjeći stilsku pristranost i prikazivanje povijesti umjetničkog stvaralaštva u duhu uzlaznog razvoja, odnosno u duhu ekskluzivne stilske determinacije. Pritom je nastojao postići uravnoteženost u izboru povijesne građe uz istodobno izbjegavanje shematskog nizanja podataka. 

Dok je Ivančevićeva knjiga sintezni interpretacijski osvrt na važne momente u povijesti hrvatske kulture, ova knjiga donosi sustavan analitički prikaz umjetničke građe prema razdobljima i vrstama, temeljen na suvremenoj metodologiji kulturne analize. Analitički raster knjige popunjen je sinteznim sažetcima umjetničkog stvaralaštva na tlu Hrvatske tijekom stilskih razdoblja europske povijesti umjetnosti.

Ovom knjigom Naklade Ljevak nisu obuhvaćena samo poznata i vrhunska elitna djela umjetničkog stvaralaštva, već i djela proizišla iz hrvatske kulturne svakodnevnice, nastala kao rezultat specifičnih političkih, gospodarskih, vjerskih i životnih prilika na tlu Hrvatske tijekom mnogih stoljeća. U pregled su osim ostvarenja arhitekture, kiparstva i slikarstva na sažet način uključena ostvarenja zlatarstva, sitnoslikarstva, umjetničkog obrta, islamskog kulturnog sloja, stećci, sinagoge, djela srpske pravoslavne baštine, djela rustičnog ili pučkog karaktera, poput raspela i drvenih crkava, a uključena su i ostvarenja suvremenijih umjetničkih medija poput grafike i fotografije, odnosno modernog dizajna.

Knjiga je zamišljena kao mozaik sastavljen od kamenčića koji imaju zaseban karakter, ali su istodobno povezani u sliku kulturne baštine u povijesnom slijedu u kojem se razabiru duge niti umjetničkih kontinuiteta, ali i promjene koje odražavaju pomake u kulturnom senzibilitetu, povezane sa životnom zbiljom i kulturnim okruženjem Hrvatske u pojedinim povijesnim razdobljima. Knjiga izborom građe i načinom njezine prezentacije osvjetljava identitetske potencijale umjetničke baštine na kulturnom prostoru Hrvatske.
(http://www.mvinfo.hr)