Državno usavršavanje nastavnika hrvatskog jezika „CroEdu“ održano je 9. veljače u Santovu u Mađarskoj u organizaciji Hrvatskog pedagoškog i metodičkog centra “Metodika” iz Budimpešte. Na službenom otvaranju okupljenima se prigodnim riječima obratio predsjednik Hrvatske državne samouprave Ivan Gugan. U ime domaćina ovogodišnjeg usavršavanja sudionike je pozdravila ravnateljica Marija Žužić te predstavila Hrvatski vrtić, osnovnu školu i učenički dom Santovo, ustanovu koja već dugi niz godina predstavlja bazu hrvatskog školstva u Mađarskoj.
Radni dio programa, koji je okupio 25 nastavnika hrvatskih manjinskih škola u Mađarskoj, započeo je prezentacijom na temu narodopisa Jasne Živković-Mandić, ravnateljice Hrvatskog školskog centra Miroslava Krleže iz Pečuha.
Nastavak radnog dijela programa odvijao se u organizaciji Hrvatske matice iseljenika i to predavanjem i radionicama. Rukovoditeljica Odjela za znanost i obrazovanje Lada Kanajet Šimić održala je predavanje o Matičinim programima namijenjenim učenju i poučavanju hrvatskoga kao inoga jezika i predstavila priručnik “Sasvim drukčiji jezik – dramske i lutkarske scenske igre s tekstovima za ovladavanje i poučavanje hrvatskoga kao inoga jezika“. Autorice priručnika u izdanju Hrvatske matice iseljenika uz Ladu Kanajet Šimić su Diana Čosić, Livija Kroflin, Grozdana Lajić Horvat i Sara Milavec. Svaka škola zastupljena na usavršavanju, kao i organizator „Metodika“, je dobila na dar primjerak priručnika, koji uz kombinaciju teorijskog i praktičnog pristupa temama iz područja lutkarske i dramske pedagogije sadrži i izbor od 40 igrokaza nastalih u Matičinoj Maloj školi hrvatskoga jezika i kulture te popis igara, vježbi i tehnika QR kodom povezanih na mrežnu stranicu s objašnjenjima.
Suautorice priručnika Livija Kroflin i Grozdana Lajić Horvat u praktičnome su dijelu programa održale lutkarske i dramske radionice. U lutkarskim se radionicama primjerima iz knjige polaznicima približilo korištenje lutke u nastavi jezika te dane ideje što se sve može raditi i postići ovakvim neformalnim oblikom poučavanja. U dramskim radionicama su polaznici prošli neke tehnike spomenute u knjizi, a zatim se napravila mala dramatizacija i scensko osmišljavanje biografije Fausta Vrančića.
Nakon radnog dijela programa sudionici „CroEdu“ nastavili su druženje i u slobodnom dijelu programa kako bi razmjenom mišljenja i ideja ostvarili još bolju suradnju i međusobnu povezanost.
MISIJA „METODIKE“
Hrvatski pedagoški i metodički centar “Metodika” djeluje s ciljem unaprjeđenja hrvatskog narodnosnog obrazovanja i podučavanja hrvatskog jezika te jačanja identiteta u svim hrvatskim dvojezičnim školama i školama s predmetnom nastavom. Rad centra obuhvaća posjećivanje i povezivanje vrtića, dvojezičnih škola i škola s predmetnom nastavom s ciljem upoznavanja situacije u ustanovama, suradnju sa znanstvenim ustanovama i organiziranje tematskih usavršavanja za nastavnike i odgojitelje s naglaskom na metodiku u poučavanju jezika. Centar kontinuirano ažurira bazu podataka podacima i informacijama o narodnosnim školama. U tijeku su izrada pomoćnih materijala za nastavu hrvatskog jezika i serija pisanja udžbenika za dvojezične škole, a u planu je izrada testova za mjerenje sposobnosti i vještine razumijevanja i korištenja jezika za narodnosne hrvatske škole te pokretanje sociolingvističkih mjerenja jezične kompetencije učenika.
IZJAVA:
Valentina Markač, pedagoški asistent u Hrvatskom pedagoškom i metodičkom centru „Metodika“
„ CroEdu“ u Santovu bilo je edukativno i inspirativno iskustvo, gdje smo zajedno sa sudionicima i vrhunskim stručnjacima proučavali nove nekonvencionalne pristupe za poučavanje hrvatskog jezika. Kroz koordinaciju cijelog događaja, imala sam privilegiju svjedočiti entuzijazmu i predanosti nastavnika koji su sudjelovali na usavršavanju te smo zajednički stvorili prostor za razmjenu ideja čiji će se rezultati očitovati i u nastavi hrvatskog jezika u hrvatskim narodnosnim školama. Zadovoljna sam ostvarenim.
Usavršavanje je bilo obogaćeno predavanjem stručnjakinja iz Hrvatske matice iseljenika. Kroz duboko utemeljen pristup dramskoj i lutkarskoj pedagogiji, stvorili smo plodno tlo za kreativne radionice koje će nastavnici implementirati u svoj rad i tako obogatiti nastavu hrvatskog jezika u narodnosnim školama u Mađarskoj. Kroz stručno odrađene radionice, Matica je pridonijela ne samo obogaćivanju naše metodičke baze, već i jačanju veza između jezične nastave i umjetnosti. Priručnik „Sasvim drukčiji jezik“ predstavlja dragocjen resurs za svakog nastavnika željnog inovacija, a njihova posvećenost edukaciji iznimno je doprinijela uspjehu cijelog programa usavršavanja.